søndag, mai 28, 2006

To salmer

Utallige oppfordringer vil jeg ikke si det har vært. Men et par vennlige stemmer har tross alt ymtet frempå om at jeg ikke bare bør skrive om salmetekstene mine - jeg bør rett og slett legge ut noen av dem. Så nå prøver jeg på det. To ganske forskjellige tekster, begge med melodi av min bror Gisle. Den ene heter "Du skal få din tapte tid tilbake", og handler om noe som jeg tror de fleste mennesker kjenner til: sorgen over tapt liv. Den andre, "Å, himlens Gud, hvor kan jeg se", er et forsøk på å formulere noe av langfredagsmysteriet: hvor underlig det er å stå ved korset og vite at her, i Jesu pinte, kraftløse kropp, har Gud vist oss hvem han er; han, den hellige, den gamle av dager, han som intet menneske kan se og ennå leve. Hva sier det om Gud at han åpenbarer seg slik? Det er noe av det jeg prøver å utforske i denne salmen.

6 Kommentarer:

Blogger Sindre Skeie skrev...

Hei! Så morsomt. Flere kommer til deg på e-post! Bruk dem så mye du vil..!

søndag, 28 mai, 2006  
Blogger Randi C. skrev...

Du skriver så bra og sant, Sindre!
Jeg tar de også med meg:)

søndag, 28 mai, 2006  
Blogger Arnt Johan skrev...

Heisann! Detta va kjekt. Komme dei med i noen framtidig salmebok?

mandag, 29 mai, 2006  
Blogger Sindre Skeie skrev...

Takk for det, Randi og Arnt Johan - jeg har sendt en del saker til komiteen for den nye salmeboken, som skal komme ut i 2010. Hva de velger, vet jeg jo ikke, men (nesten) helt objektivt sett mener jeg at salmesjefene bør oppmuntre de få unge som jobber aktivt med å skrive nye salmer..! Så får vi se om de tar med noe! Inntil det skjer, vil vi bede, som Ole Hallesby sa da den nye Oslo-biskop Eivind Berggrav ikke ville ta avstand fra sin liberale fortid.

mandag, 29 mai, 2006  
Anonymous Anonym skrev...

Hei..kjempefin tekst på "Du skal få din tapte tid tilbake". Min far gikk bort forrige uke og har veldig lyst til og bruke den teksten ved hans kiste. Kan jeg bruke den? Er det greit?

onsdag, 09 januar, 2008  
Anonymous Anonym skrev...

Hei, det er selvfølgelig greit. Vær så god! Og takk for at du kan tenke deg å bruke den.

onsdag, 09 januar, 2008  

Legg inn en kommentar

<< Home

StatCount - Traffic counter